طبق محاسبات انجام شده و بر اساس اسناد و مدارک معتبر در مورد میزان انرژی و برق مصرفی جهت تولید هر تن انواع محصولات فولادی در صنایع مختلف فولاد مانند فولاد مبارکه اصفهان ظاهراً مقرون به صرفه است سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه و تولید رمزین پولها بیشتر شود.

 

منبع محاسبات عددی در مقاله زیر در مستند استاندارد ملی ایران به شماره ۹۶۵۳ در پیوند زیر آمده است:

http://www.saba.org.ir/saba_content/media/image/2012/12/4942_orig.pdf

مجموع مقدار انرژی مخصوص مصرفی (SEC شامل انرژی الکتریکی و حرارتی برای هر تن فولاد حدودا برابر با یک مگاوات ساعت است. )

قیمت فروش هر تن فولاد در بازار داخلی بطور تقریبی 3.3 میلیون تومان است!

در حالی که هر دستگاه ماینر بیت کوین با توان ۱۴ تِراهَش حدود ۱/۳ کیلووات ساعت مصرف می کند. یعنی اگر فرض کنیم هم اکنون در هر ساعت یک تن فولاد تولید شود، برق و انرژی معادل

1000kwh/1.3kwh=~769

۷۶۹ دستگاه ماینر را باید هزینه کنیم!

اگر ۷۶۹ دستگاه ۱۴ تراهشی در یک مزرعه ماینر مشغول به کار شوند و قیمت برق بطور ثابت کیلووات ساعتی ۵۰۰ تومان حساب شود، توان محاسباتی کل برابر با ۱۰۷۶۶ تراهش می شود که بر اساس ماشین حساب سایت:

https://www.cryptocompare.com/mining/calculator/btc

روزانه ۱/۷ بیت کوین تولید می‌شود. با فرض اینکه قیمت بیت کوین ۵۰ میلیون تومان باشد روزانه ۸۵ میلیون تومان سود دهی داشته و در هر ساعت ۳/۵۴ میلیون تومان درآمد دارد. در حالی که تولید فولاد در هر ساعت بر اساس مفروضات فوق ۳/۳ میلیون تومان می‌شود!!! یعنی تولید بیت کوین از تولید فولاد بمراتب مقرون به صرفه تر است بخصوص که به نکات زیر هم توجه کنیم:

 

۱- هزینه ایجاد یک مزرعه ماینر با ابعاد فوق ۱۱ میلیارد تومان تجهیزات و تامین نیروگاه برق خورشیدی برای یک مگاوات بر اساس سایت sco.tv  حدود ۴ میلیارد تومان است که جمعا ۱۴ میلیارد تومان خواهد شد. بنظر می رسد این هزینه ها به احتمال زیاد خیلی کمتر از سرمایه لازم برای ایجاد کارخانجات و صنایع فولاد است.

 

۲- تولید فولاد منجر به معضلات متعدد زیست محیطی می شود. از جمله آلودگی آب و هوا و کاهش بارندگی شهرهای صنعتی که البته باید این موارد بعنوان هزینه محسوب گردند و بنابر این در آمد تولید فولاد بسیار کمتر خواهد شد!

 

۳- برای فروش فولاد در بازار های دنیا با معضلات مختلف و بحث تحریم های بانکی و تحریم دلار روبرو می شویم، اما در مورد تولید بیت کوین هیچ حکومتی قدرت اعمال نفوذ ندارد!

 

منبع : گروه رمزین پول ها